Saturday, July 23, 2011

Mak andam vs Pengantin( Tips pemilihan Mak Andam)

Assaalamualaikum my dear readers...

Mak andam, juru solek dan juru mekap mempunyai nama yang berbeza namun tanggungjawabnya tetap sama iaitu menaikkan seri pada pengantin, mencantikkan pengantin, membuatkan pengantin lain dari hari2 biasa n so on..btol x kalo aku katakan yang Mak andam ni mempunyai link yang sangat kuat dengan pengantin...umpamanya xder pengantin, xder la mak andam n xder mak andam xder la pengantin!!(perumpamaan yang sendiri buat tooo.......huhu) 

Mak andam sangat penting dalam sesebuah majlis perkahwinan @ pertunangan....kalau kte pegi ker sesebuah majlis perkahwinan n nampak pngantin 2 cantik semacam jew kompem soklan ni yang akan kuar..."sape mak andamnyer??" btol x?? ker salah??kalo salah mgkin u olss tanye "sape yang lahirkan budak ni??cantik semacam jew....." ngeeeee:D.....ader ker org tanye soklan mcm 2???

Okeh!! nak bg warning awal2 ea...title entri kali ni xder kaitan pown ngn empunya blog ni ea coz empunye blog ni lambat lagi nak tawen...hek..:D Actually my auntie nak kawen raya nnti...Temanya pink colour u..so secara xlangsungnye i kene tempah baju raya colour pink la tahun ni kan.....:D

Oleh kerana my auntie 2 sgt rapat dengan aku... so, die serahkan pd aku untuk jadi wedding planner die........huhu...Wedding planner lah sgtttttttttttttttttt.......Dengan baik hatinya aku nak share tips2 pemilihan mak andam dengan u ols....(erk!!baik hati kER??:p)

Jom kte share tips2 pemilihan mak andam spya u ols dapat manfaatkan time nak kawen nnti n secara x langsung dapat menambah ilmu pengetahuan u ols yang sememangnya dah bnyak tooo.....:D...huhu...

A few tips pemilihan mak andam..




  • Tempahan awal - Pastikan tempahan dibuat awal agar anda mendapat Mak Andam yang diingini. Buat perbandingan agar pemilihan anda adalah bertepatan dengan kehendak dan budget anda.
  • Test make-up/pre-wedding makeup - Cubalah melakukan test makeup/pre-wedding makeup dahulu dengan Mak Andam yang dipilih.



  • Hanya anda seorang - Pastikan agar Mak Andam anda tidak menerima tempahan selain diri anda pada tarikh majlis anda. Ini adalah bagi mengelakkan Mak Andam anda terkejar-kejar menatarias anda untuk ke tempahan seterusnya. Akibatnya anda yang akan menanggung hasil solekan yang kurang teliti dan tidak memuaskan.
  • Berbincanglah – Pastikan anda dan Mak Andam anda berbincang terlebih dahulu. Terus terang tentang apa yang anda suka dan apa yang anda tidak suka. Ini akan memudahkan Mak Andam menatarias anda. Kedua-dua pihak (anda dan Mak Andam) pasti akan berpuashati dan kegembiraan anda akan terpancar di wajah anda!
  • Cerewet biar kena tempatnya – Dalam menetukan solekan pengantin yang diingini, anda bolehlah bersikap sedikit cerewet. Anda berhak bersuara sekiranya solekan yang dikenakan tidak memuaskan hati anda. Tapi pastikan anda juga mempunyai sedikit pengetahuan tentang solekan. Bincanglah secara baik; anda dan Mak Andam anda pasti akan mencapai solekan yang diingini. Ingat, cerewet biar kena tempatnya!

cekedout......................

2 comments:

  1. hak'oh kena tempah awal2
    nanti berebut2 lak
    hoho XD

    ReplyDelete
  2. kan....:D takut berebut pown satu,takut dapat yang xberkualiti pon satu...:D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...