Sunday, July 24, 2011

Manusia pendengki mmg xpenah aman...!!


Assalamualaikum my cayunk yang stylo gle n yang cumil2...^__^

HUH!!!!...mcm panas jew entri aku kali kan....(mintak kipas atau aircond plisssssssssssssss...) ahaks!! Baiklah..kte mulekan dr awal ea....Sepanjang aku hidop ni mmg xpenah sepi daripada manusia yang mempunyai hasad "DENGKI" sampaikan ader yang KETERLALUAN dengkinya...aku xkata yang aku xder langsung perasaan "DENGKI" ni..yup!!aku mngaku bahawasanya aku ni kdg2 ader jugak perasaan ni..tapi xder la keterlaluan sangat..tambah2 ble dah meningkat dewasa ni aku lebih positif berfikir ble "hasad dengki" mula menyelubungi hati ni...cheeeewahhhh..buat pengtahuan korang....mase berhingus dolu2 mmg aku kuat sangat dengki ngn orang...bahkan ble aku dengki ngn seseorang 2 mmg sgt terserlah dekat wajah kesayangan hamba ni......tapi itu dulu hoke!!!! Sekarang saye dah jadi budak baik...baik sgttttttttttttttt...:D (kompem ader yang "DENGKI" leteeeeeeeeeeeewwwwww...:D)

hurmmm....xyah ambil contoh jaoh2!! Dekat pesbuk aku tu hah!! aku dapat detect ader la sorang due yang sangat dengki ngn aku...aper bende yang die nak dengki pown aku xpaham...aku bkannyer howt sgt or ader pape pown yang die nak dengki sangat2 to..pelik betol...aku dah cube sedaya upaya cube menjalinkan silaturahim yang baik ngn "langau2" ni..tapi "die" tetap jugak nak dengki n sindir menyindir  sekaligus nak bermusuhan dengan aku...haish..(busuk hati kan???) Astagfirullahalazim...^__^

Nak tahu x mcmne aku dapat detect yang "langau2" to jeles sgt ngn aku...setiap kali aku post pape ader jew die nak bahankan balik post aku yang xsemegah sgt to....hellllowwww....fb aku, sukew hati aku la nak post aper pon...yang ko nak bahankan balik to apesyal..aku ni dah larh jenis panas baran...aku xcuit orang n ble orang cuit aku mmg bertalu-talu lah aku bg...Seingat aku lah kan...aku xpenah pown nak dengki ngn status orang atau nak bahan balik status orang..KEcuali "langau2" ni yang start dulu mmg aku meletop mcm gunung berapi lah...!! Aku agak la kan "langau2' mcm ni kekurangan kasih sayang kot sbb 2 ader jew die nak cari pasal ngn aku...nak dapatkan perhatiannnnn...iyyyyyyeeewwww....:D sekali to mmg aku agak hangin gle2 ah...aku post beyse2 jew kot..die bahan melampau-lampau plak..aku ngadu la kat Mr.bola2(my fiance) terus mr.bola2 suh aku remove die..xsampai hati lak aku nak remove die..so, aku ambil langkah selamat aku hide semua post2 die dr wall aku...(ader la dah dekat sebulan aku hide post die...bkn saje die...semua org yang terdekat dengan die aku hide.)...so, aku xsakit hati........"die" pon same..aman hidop!! kannnnnnnnnnnnnnn....:D (nanti ble hati aku dah sejuk aku buangla hidden page to...tp, makan mase gak la....(^__^) N sekarang aku hepy berpesbooking...

Percayelah!! kalo xnak percaye pown kene percaye jugakkkk yang aku ni dah hapuskan seket demi sedikit "Hasad Dengki" dalam hati aku ni..kammon la beb...kte dah besaukan...buangkanlah perangai2 yang annoying gle to... positif thinking plissssss...kalo kte sentiase dengki ngn orang xkemananyer hidop kte ni...pergi mane2 pown orang xkan suke pada kte n dalam perkataan mudah lagi,orang akan "menyampah n meluat" dengan kte ni...Tuhan to mahal adil kannnnnnnn...???

Aku tertarik ngn kata2 seorang blogger neh..bunyiknya mcm ni "sekali kita menyakiti hati orang...sepuluh kali Tuhan akan balas balik bende yang sama pada kita even bkn "org" yang kita sakiti td yang membalas balik tapi orang sekeliling kita yang akan membalas balik dalam pelbagai situasi"...so, renung2kan la ea...:D

PENDENGKI ada 2 kategori:
  1. PENDENGKI langsung.
    Manusia jenis ni mempunyai sifat yang agak berani kerana mampu melakukan aksi DENGKI yakni membuat sesuatu yang menyakitkan hati orang hebat tadi secara langsung atau berdepan. Kisahnya dia ni tak cover la dalam hal mengutuk mahupun "menasihati" orang lain agar membenci anda. Ada jugak kemungkinan dia akan menyerang anda secara berdepan.
  2. PENDENGKI senyap-senyap.
    Ini paling menakutkan. Si PENDENGKI camni ada kemungkinan besar untuk melakukan teknik guna-guna atau lebih mudah difahami, mereka gunakan kaedah bomoh untuk mengenakan orang yang menjadi mangsa DENGKI manusia yang ada masalah mental DENGKI ni.
okelah...dah panjang lak aku berpotpet-potpet kat entri ni kan...so, aku tinggalkan korang ngn kata2 yang besh ni....(Renung-renungkanlah dan selamat beramal...(^__^)

Dengki mendengki dan sindir menyindir sifat tercela..

  • Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Sesungguhnya  Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang Muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya. [Bukhari & Muslim]

  • Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. [Bukhari & Muslim]

Cikedout...Assalamualaikum... 


(ps: tercemar blog aku...ingat nak tulis bende yang baik2 jew....tp, ni pown baik jugakkan...untuk renugan bersama..mane yang terase...i'm soryy...(gaya Amir raja lawak))

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...