Wednesday, July 20, 2011

Manusia Memang Tidak Pernah Puas!!!

hallop! assalamualaikum....

Malam ni aku tertarik untuk berbloging lagi..dah lame x sharing bnde yg best kat blog ni kan??masalahnyer blog aku sebelom ni best ker??:p 
hurmmm...actually aku xder idea pon nk menulis...tp, mlm ni aku bagai disuruh-suruh plak untuk menulis tentang satu sikap manusia ni..sikap yang xpernah puas dengan apa yang ada...adakah anda begitu????yep!! dengan yakinnyer aku mngatakan ramai yang mmpunyai sikap begini..

oke..aku nak tegaskan kat sini aku tulis blog ni xder kaitan atau xder nak perli sape2 pon..blog ni hanya peringatan pada diri aku sendiri yang sememangnya tidak pernah puas dengan apa yang aku ade...astagfirullahalzim...^__^..agak2 korang kan kenapa yer manusia tidak pernah puas dengan apa yang dia ada???aku pon tertanya-tanya jawapan untuk soklan ni...

aku ada pendapat peribadi tentang isu ini...."manusia hari ni sgt mngejar duniawi..gile kuasa..gile kan harta benda..gilakan barang yang berjenama..gilerkan wang ringgit..knape terjadinya semua ni???? KERANA....jika kita mempunyai semua 2 kita dipandang tinggi oleh masyarakat sekeliling,kita akan di hormati, kita akan disegani dan itulah yang manusia pada hari ini kejarkan..mgkin tidak semua seperti yang aku katakan..tp aku jamin SEBAHAGIAN drpd manusia pd hari ini mmpunyai sikap seperti ini termasuk aku sendiri....:)

Nama pon juga manusia kan...yang mmpunyai nafsu serakah yang selalu inginkan yang terbaek dlm khidupan di dunia ni...alangkah indahnya kalo kte tidak pernah puas untuk melakukan kebaikkan untuk bekalan di akhirat nnti seperti kita tidak pernah puas mngejar harta dunia kan???kadang2 perkara2 seperti ini menimbulkan keinsafan dlm diri aku...hurmmmm...V__V

contoh terbaek manusia yang tidak pernah puas dengan apa yang dia ada ialah aku sendiri..aku rase kalo aku xbagitaw sekalipown kawan2 yang terdekat dengan aku boleh nmpak yang sikap itu sangat terserlah dalam diri aku...(mngaku pown..hiks:D) sekurang-kurangnya aku jujur..aku xhipokrit seprti sesetengah orang 2....kan..kan..kan...:p

dengan itu dengan sukarelanya aku mmbongkarkan sikap buruk aku yang tidak pernah puas dengan apa yang aku ader ni,....(p/s: jangan tiru aksi ini di rumah) huhuhuhu...tetiber....

ini first fon aku pakai zaman dolu2...time 2 sape yang pakai handfon mmg glamour lah kat sekolah..hehe..:D


pastu aku merengek lak nak handfon ni....xsilap aku time 2 famous cte sembilu...gle2 aku nak handfon ni...time 2 handfon ni mmg tengah meletop-letop n mahal gle..disebabkan time 2 aku xder duwet n nak jugak pakai handfon ni aku belilah yang secondhand punye..bangge gle leh pakai handfon ni walaupon asyik rosak jew....:p



oleh kerana handfon tu asyik rosak jew aku pown mule fedup..kebetolan plak kazen aku time 2 beli handfon ni...mcm canggih jew siap ader lampu2 gitu...apa lagi..mngamuk la kat abah aku nak handfon ni jugak...mne boleh kazen aku guna handfon canggih dr aku...dan akhirnya aku dapat...dapat dalam kotak lagi u...hihihi :D

abes zaman persekolahan dan bermulalah kehidupan baru...cheeewah..:) dan bermulelah khidupan sebagai tecer di sk. bukit subang Subang..time ni aku dh kenal "org" tu..tapi time ni aku just kawan2 jew...aku tngok ramai cikgu2 kat situ pakai fon brand sony..dan dengan cara xsengaja aku ajak la "org" tu yang aku anggap kawan time tu teman aku mmbeli handfon ni...xsangka lak die setuju n time tu lah kami mule rapat...^__^






selepas setahun aku pakai handfon tu..aku nak pulak kai fon yg kiut miut mcm yg purple ats ni..time aku beli ni xsilap aku trend org pakai handfon kecik2 n sangkut kat leher...so,aper lagi tergedik-gedik lah aku nak handfon ni..hihi...anyway fon ni dihadiahkan oleh org yang aku sayang...sbb 2 larh besar valuenyer pd aku n smpai sekarang handfon ni masih ader...kawan baik aku yang guna coz handfon die rosak.....aku xberkire sgt ngn kawan2 ni janji die jage baik2 brg aku coz aku mmg syg gle kat handfon ni....oh ya!handfon yang sebelom ni aku bg kat adik aku dan sekarang dah selamat dijahanamkan...huhu...^__^ (entry ni psal handfon ker pasal aper??aku pon konpius..hiks..:D)



Da last one...ini die...nokia e72...juga pemberian org yang aku sayang sempena bezday tahun lepas...xsmpai stahun lagi aku pakai handfon ni aku dah ngade2 nak tukar plak...(mmg xpenah puas kan???dahsyat sungguh!!!!)






Inilah telefon idaman aku skrg...iphone 4..aku pown xtahu kenape aku taksub sgt nk pakai handfon ni...mgkinkah disebabkan rankingnyer berada paling atas di antara handfon2 yg ada kat malaysia ni atau disebabkan jenamanya APPLE yang org bangga2 kan sgt toooo...atau entahlah..aku pon xtahu lah ape sbbnyer...tapi aku teringin sgt nak pakai...................(V__V)
(nak gosip seket ni...dengar kate "org" tu dh tempah iphone4 ni untuk aku coz kalo xtempah nnti dapat yang china punye..xnak aku!!!!huhuhu...terdemand plak..entah yer ker x org nak kasi kat die...hiks:D)

so....setelah ape yang aku didedahkan melalui pict2 kat atas ni terbukti x yang aku ni sememangnya xpenah puas dengan apa yang aku ada...setiap kali aku tukar handfon bukannyer kerna handfon lame aku rosak..tapi smmgnyer sbb xpernah PUAS...ble tngok org tukar handfon..aku pon nk tukar..sedangkan aku baru jew tukar handfon...gle kan...??hihi..actually bnyak lagi handfon yang aku guna..tapi xkan nk letak semuakan..letak seket2 suda..huhu^__^

baiklah..aku akhiri entri aku kali ni dengan hadis kat bawah ni.....(renung2kanlah yer dan selamat beramal..^__^...)


Dari Ibnu ‘Abbas, ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَوْ كَانَ لاِبْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ لاَبْتَغَى ثَالِثًا ، وَلاَ يَمْلأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلاَّ التُّرَابُ ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
Seandainya manusia diberi dua lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan lembah yang ketiga. Yang bisa memenuhi dalam perut manusia hanyalah tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.” (HR. Bukhari no. 6436)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...